parasat hasavua

38_korach – קֹרַח

38_korach - קֹרַח A sivatagi bolyongás nem éppen lelkesítő célja sokakat elégedetlenné tett, és ez még inkább megalapozta a "kormányzat" helyes működésében vetett bizalom hiányát.

36_beháálotchá – בְּהַעֲלֹתְךָ

36_beháálotchá - בְּהַעֲלֹתְךָ A politikus magyarázhat, ígérgethet, hogy majd egyszer eljön a Kánaán, a távoli jövő boldogsága nem édesíti a jelen keserűségét.

34_bemidbár – בְּמִדְבַּר

34_bemidbár - בְּמִדְבַּר Legfeljebb azzal siettethetjük a folyamatot, hogy azok, akik a régi rendszerben szocializlódtak elengedik a hatalmat, amelyhez még most is oly görcsösen ragaszkodnak.

32_behár – בְּהַר

32_behár - בְּהַר Ne ragaszkodj túlságosan ahhoz, aminek állandóságához képest az életed túlságosan rövid.

30_kdosim – קְדֹשִׁים

30_kdosim - קְדֹשִׁים Zsidó "szent" legfőbb ismérve, hogy tisztelni kell a másik embert, "emberi módon" kell viselkedni vele szemben. Legyen az a másik ember a család-, a nemzetség tagja, vagy idegen jövevény.

28_mecorá – מְּצֹרָע

28_mecorá – מְּצֹרָע A sematikus rend és az életszerű rendszer között az a hatalmas különbség, hogy a sematizmus nem tűr meg semmilyen devianciát, nem tud megbírkózni a mássággal, míg az életszerű rendszer attól működőképes, hogy belekalkulálja azt.

26_smini – שְּׁמִינִי

26_smini - שְּׁמִינִי A Tóra nem egy szelíd lányregény - a hibának mindig következménye van. Előbb vagy utóbb megérkezik a felelősségrevonás és a büntetés.

24_vájikrá – וַיִּקְרָא

24_vájikrá - וַיִּקְרָא A törvényeknél hatásosabb is lehet egy olyan szellemvilág, amely az ember félelmeire épít. Hiszen a természetbe ágyazott ember egész élete tele volt apróbb és nagyobb félelmekkel. A babonaságunk is ebből táplálkozik.

39_chukát – חֻקַּת

39_chukát - חֻקַּת A történet, az ókorban és most is, a kultúrális különbségeken alapuló ellentét. Nem a vándorló tömeg fizikai jelenléte olyan veszélyes, hanem az a szellemiség, amit képvisel.

37_slách lechá – שְׁלַח-לְךָ

37_slách lechá - שְׁלַח-לְךָ A sivatagi nemzedék sorsa nem volt eleve elrendeltetett, nagyonis saját hozzáállásán múlt az, hogy nem jutott be Kánaánba, és értelmetlen sivatagi bolyongásban élte le maradék éveit.

35_nászó – נָשֹׂא

35_nászó - נָשֹׂא A kohenek tökéletességére való törekvés ott van minden tórai kitételben, mégpedig úgy, hogy nem azt hangsúlyozza, hogy az illető születésével kapott egy előjogot, hanem a poziciójával járó kötelezettségeit taglalja.

33_bechukotáj – בְּחֻקֹּתַי

33_bechukotáj - בְּחֻקֹּתַי Ösztönösen elvenném, ami nekem kell, törvénytisztelőként elfogadom, hogy nem vehetem el azt, ami a másé, és kultúrlényként esetleg megosztom azt is, ami nekem van a másikkal, mert belátom, hogy neki is joga van élni.

31_emor – אֱמֹר

31_emor - אֱמֹר Vannak történészek, akik szerint a Tórának ez a része később keletkezhetett, amikor a szentélyi szolgálat hatalommá emelkedett, és az előírások éppen ezt a hatalmat kívánták megszilárdítani.

29_áháré mot – אַחֲרֵי מוֹת

29_áháré mot - אַחֲרֵי מוֹת Vannak megbocsáthatatlan bűnök, amelyekért súlyos bünetés jár, és vannak, amelyek ugyan, joggal okoznak nekünk lelkiismeretfurdalást, de az élet megy tovább, tudnunk kell tovább élni.

27_tázriá – תַזְרִיעַ

27_tázriá – תַזְרִיעַ Mózes harmadik könyve, valójában azt a rendszert építi fel, amelyben a zsidók önálló népként élik majd az életüket.

25_cáv – צו

25_cáv – צו A bajok akkor kezdődnek, ha a szellemi elit elfelejti társadalmi megbizatását, elszakad attól a szolgálattól, amely a társadalmi munkamegosztás során rájuk hárult.