Változó főutcák városa 1.rész – Herzl

Az 1909-ben alapított Tel-Aviv főutcája a Herzl-ről elnevezett.  Ez az első utca, amit megépítettek, és e köré szerveződött a városkezdemény.

Az utca egy emelkedőn indult, ahová a legfontosabb közintézményt, a szintén Herzl nevét viselő gimnáziumot építették.

Mivel a különböző országokból bevándorló zsidók héber-tudása meglehetősen hiányos volt, az iskola egyfajta kultúrális központ szerepet is betöltött.

Az utca, távolodva a tengertől, egészen a Jaffói útig, illetve a Jaffó-Jeruzsálem vasútvonalig tartott.

Központi szerepét a huszas évekig megőrizte, de ahogy az város építése folytatódott északra, az elegáns üzletek is áttelepültek az Allenby-re. Rehov (utca-héberül) Herzl kereskedelmi jellege megmaradt, de lassan szakosodott a bútorkereskedelemre – évtizedeken keresztül itt lehetett megtalálni a legmodernebb, legizlésesebb és a leggiccsesebb bútorokat is.

A gimnázium 1965-ös lebontása és helyére az első tel-avivi magasház, a Shalom-torony megépítése az egyik legnagyobb hibaként került be a tel-avivi városvezetés történetébe.

A nyolcvanas években, ettől északabbra megindult spontán városrehabilitáció, a kilencvenes évek vége felé érte el az utcát, annak déli része fiatalok kedvelt lakóhelye lett, legalábbis az emeleti részeken.

A Shalom-torony környékére pedig egyre több iroda települt, és egyre nagyobb nyomás nehezedett a városvezetésre a beépítési magasság növelése tekintetében.

Végülis, a stratégiai terv tette helyére a dolgokat: az utcaszerkezet lényegében megmaradt, az értékes építészeti emlékek rekonstrukciója és új funkcióval, közösségi használatbavétele azon az áron valósul meg, hogy az értéktelen házak bontásával nyert területen magasházak épülnek.

Tekintettel arra, hogy a lebontásra kerülő épületek valóban elég silányak, és Tel-Aviv városképének nincs olyan esztétikai értéke, mint például Budapestnek – ez az ár, úgy tűnik, hogy megfizethető. Végső soron, az,  hogy az így kialakuló városszövet mennyire lesz tartósan működőképes – itt elsősorban a magas házak forgalomnövelő hatása lesz kritikus, ha más intézkedésekkel nem sikerül a gépjárműforgalmat csillapítani –  csak idővel tudjuk meg, egyelőre hatalmas építkezések folynak, és az új épületek tövében egy-egy régi ház megújult szépségében tünik  fel.

Comments Closed

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.