Design Muzeum Holon

Design Múzeum Holon

Daniék, nálam úgy tíz évvel később érkeztek Izraelbe. Sikeres emberek, akik kőkeményen dolgoznak, gyerekeket nevelnek. Fizetik a magas adókat, a lakáskölcsönt, a stúdió bérleti díját, a gyerekek különóráit, panaszkodnak az izraeli helyzetre, de közben állandóan megújulnak és alkotnak! Háború, gazdasági pangás – az élet nem egyszerű, de ők megküzdenek vele!

Gabi festőművész, aki éppen felfedezte, hogy a képei kapósak az interneten és ez új perspektívát nyitott előtte.

Dani designer. Speciális felületeket állít elő, a bútorok, amelyeket ő vesz kezelésbe egy egészen más dimenzióba kerülnek. Előkelő bútorüzleteknek dolgozik, mint amilyen Kastiel.

Az alapító Efraim Kastiel kárpitos volt, jó szakember nagyot álmodni, és azt megvalósítani képes akarattal. 1942-től dolgozott tehetséggel és szorgalommal, igényes megrendelőknek. Hamar rájött, hogy ha ki akarja elégíteni a kulcsaftok, a tervezők minden kívánságát, ugyanakkor egy sajátos, nevéhez fűződő stílust akar kialakítani – nem maradhat a szakmája szűk keretei között. Így bővült a kárpitos műhely asztalosokkal, lakatosokkal, lakástextiles részleggel, mígnem létrejött a Kastiel Koncept – egy minőségi élet tárgyi kellékeinek tárháza: a tányértól a fotelig, a fali dekorációtól a szőnyegig, minden. Belépsz a hatalmas bemutatóterem-láncolatba és meg akarsz venni mindent, mert olyan szép, olyan megkapó!

Kastiel - családi vállalkozás

Kastiel – családi vállalkozás

Efraim gyermekei és unokái is a családi vállalkozásban valósítják meg az egyéni elképzeléseiket. Mindenki megtalálta a maga képességeinek megfelelő helyet, ugyanakkor tisztában van azzal, hogy mit köszönhet a cégnek. Tisztelik a múltat, a nagyapát, aki 14 éves korában, 1934-ben vándorolt ki Bulgáriából, és senkire nem számíthatott, csak a saját munkájára – inasként kezdte egy kárpitosnál, de már 22 évesen önálló műhelyt nyitott.

a bemutatóterem egy részlete

a bemutatóterem egy részlete

Két fiát arra nevelte, hogy fejlesszék a saját képességeiket, ugyanakkor idővel kapcsolódjanak be a vállalkozásba. 1975-ben mindkét fiának 33-33%-os részesedést adott, hogy felelős tagjai legyenek a vezetésnek. 2004-ben a nagypapa hét unokája között elosztotta a részvényeit, de 2011-ben bekövetkezett haláláig részt vett a cég munkájában.

Kastiel fogalommá vált az izraeli környezet-kultúrában, bár közel sem egyedüli fogalom ebben a témában. Sorra lehetne venni a ma működő cégeket, hogy honnan kezdték és miért lehettek mára oly sikeresek.

Dani foglalkozott akkor már tükrökkel, elképesztő, vad ötletei voltak, amikor Kastielhez került. Hagyták kísérletezni, nem kicsinyeskedtek  ha valami nem jött be, mivel ami sikerült annak hasznából megtérült minden költség. Aztán Kastiel levitte a sivatagba a gyárat, Dani pedig nem akart Kiryat Gatra  járni dolgozni – létrehozták a Gabi-Dani Studiót.

Közös projekteken törjük a fejünket, és miután megnéztem, hogy miket csinál Dani a stúdióban, elmentünk megnézni néhány munkáját a Dán Design Centerben. (Ezt nem Daniról nevezték el, hanem a Dán törzs letelepedési helyéről, amit Gus Dan néven tartanak számon a mai Izraelben, és központja Tel-Aviv, ám a Design Center a Bne Brak-i ipari parkban van, közel húsz éve tömörítve különböző üzleteket) Az egyik tükör, amihez hasonlót a stúdióban láttam munka közben, 45 ezer sekelért (2 millió 700 ezer forint) eladó.

A csodás Aqua Creation - lámpák selyemből

A csodás Aqua Creation Ayala Sarfati – lámpák selyemből

Tel-Avivban ma már több csomópontja is van a lakberendezési tárgyakra szakosodott üzleteknek. Hagyományosan a Florentin negyedbe, a Herzl  és mellékutcáiba volt érdemes elmenni, ha az ember bútort, lámpát, lakástextilt keresett. Később az Ibn Gvirol elegáns üzletei, manapság a kikötő térségében, a Dizengoff, Ben Jehuda találkozásánál vannak a divatos cégek, de a Home Design üzletek elszaporodtak minden városban. Budapesthez képest elképesztően nagy a választék.

A kínálat gazdagsága nem véletlen – a rohamosan növekvő, igényes keresletre épül. Az igényesség nem ott kezdődik, hogy „meg tudom fizetni”, hanem ott, hogy fontos az életem minősége.

Amikor Izraelbe érkeztem a nyolcvanas évek közepén, megdöbbentett, hogy egyszerű emberek is úgy gondolták, hogy a lakásuk kialakításához szakembert kell fogadniuk, hogy az jó legyen. A magyarországi, barkácsolós személethez képest ez nagyon új volt, aztán persze megértettem, hogy jobb, ha mindenki azzal foglalkozik amihez ért, és a jól végzett munka eredményeképpen megkeresett pénzből meg tudja fizetni más szakmák jó szakembereit, ahelyett, hogy a maga idejét próbálkozásokra pazarolja.

Ron Arad - The Big Easy Chair

Ron Arad – The Big Easy Chair

Az izraeli formatervezés tehát olyan közegben kezdett kibontakozni, amely értékelte az újdonságot, a meglepőt, az egyedit. Vagy éppen a mindig divatos irányzatokat követőt.

A feltörekvő tervezők ennél is többre vágytak – nemzetközi sikerre, és ezt el is érték: Ayala Sarfati, Yael Mer és Say Alkalay, Yaacov Kaufman, és persze Ron Arad, aki a leghíresebb közülük.

Történt egyszer, hogy egy végtelenül jelentéktelen, izraeli kisváros nagyravágyó polgármestere elhatározta, hogy a porfészekből jó várost farag…

Holon 1940-ben alakult öt apró településmagból, és ezt a formátlanságát, alacsony presztizsét évtizedeken át megtartotta – 34 évig ugyanaz a polgármester gondoskodott a szürke egyhangúságról.

A kilencvenes évek elején azonban, a nagy orosz aliya nemcsak megnövelte a lakosság számát, hanem új színt is hozott a városba.

Az ötödik ciklusra megválasztott Moti Sasson

Az ötödik ciklusra megválasztott Moti Sasson

1993-ban megválasztották a város szülöttét, az akkor 46 éves Moti Sassont polgármesternek. Sasson akkor már három diplomával és nem kevés gazdálkodási gyakorlattal rendelkezett: alapdiplomája a Földközi tenger térségének története és arab irodalom, a második üzleti menedzsment, a harmadik pedig politikatudomány. Először a Bituch Leuminál (állami társadalombiztosítás) volt a költségvetésért felelős vezető, aztán a holoni városházán mint a pénzügyekért felelős polgármesterhelyettes. Mondhatni, alaposan felkészült a feladatra – élete céljára, ahogy később nyilatkozta.

Tel-Aviv hónaljában, tengerpart nélkül, lepusztult lakótelepi imázzsal, üres kasszával kezdte a munkát. Ha akkoriban megkérdeztek egy fiatal párt, hol szeretne lakást venni, letelepedni, akkor még véletlenül sem hangzott el Holon neve. Tehát egyszerre kellett a pénzügyeket rendbe tenni, és megváltoztatni a városról kialakult értékítéletet.

Moti elég okos volt ahhoz, hogy minden tapasztalata ellenére, ne csak a saját képességeiben bízzon, amikor kialakították a város stratégiáját: nem akartak Tel-Avivval, a „szünet nélküli várossal” versenyezni, hanem olyan célt tűztek ki, amire nagyon sok, családalapítás előtt álló fiatal vevő: kiváló oktatás, felújított, gyerekközpontú közterületek, és olyan közintézmények, amelyekre a helyiek büszkék lehetnek, amelyek más városokból, sőt, külföldről  is odavonzanak látogatókat.

Megszületett a szlogen: Holon – a gyerekek városa, és miközben parkosítottak, humanizálták a köztereket, megépítették a Gyerekmúzeumot, amely tematikájában egyedülálló, nem pedig a falra akasztott műtárgyak értékében. A lakosok növekvő elégedettsége azt eredményezte, hogy magasabb jövedelmű családok is Holonban találtak maguknak otthont, hiszen mit meg nem tesz a gyereke jövőjéért egy zsidó anya – még Holonba is elköltözik… a következetes munka, a jó gazdálkodás eredményeként indult be a pozitív spirál, a város látványos fejlődésnek indult.

2010-ben nyitották meg a Design Múzeumot, amit Ron Araddal terveztettek meg. Maga az ötlet is zseniális, a megvalósítás pedig különösen. Ez nem egy hatalmas múzeum, bár izgalmas, de elég szerény területű kiállító terekkel. Ám az az ötlet, hogy a világszerte ismert, megbecsült, Izraelből elszármazott designerrel terveztessék meg a múzeumot – telitalálat.  Bármennyire színvonalas múzeumokat is alapítottak korábban, ezzel a múzeummal tették Holont a világ kulturális térképére! Ron Arad hű volt önmagához…

10689650_4852897696479_7940015960508352589_n

10659374_4852903616627_4989214255310435020_n

A többi képet meg lehet nézni az itteni facebook-albumban.

Comments Closed