Joan Dorfman nyaranta otthagyja a New-York-i Metropolitan Operát és a túlfűtött klimájú Tel-Avivban nemzetközi operaműhelyt vezet, már 23-dik esztendeje.

A többnyire rock-koncerteknek helyet adó Park Hayarkonban százezres tömeg hallgatta a „szadna” (az alkotóműhely héber neve) részvevőinek produkcióit.

Az ötlet Joan Dorfmantól eredt, aki az akkori tel-avivi polgármester, „Csics”-nek (polgári nevén Slomo Lahat) ajánlotta, hogy Tel-Aviv legyen a legújabb-kori operaének-képzés mesterkurzusának nemzetközi központja.

Csics híres volt arról, hogy lelkesen támogatott minden jó ötletet. Mellesleg az ő „mániája” nyomán épült fel a mai Opera épülete Tel-Avivban.

Az Opera egy Golda Center elnevezésű kulturális központ része, mivel az első izraeli opera épületét lebontották, és helyét ma egy Opera-torony elnevezésű épület őrzi – ez olyan zsidós megoldása a dolgoknak…:)

A négyhetes mesterkurzusra több száz jelentkező van minden évben a világ minden tájáról, de csak 80 hallgatót tudnak befogadni, hogy a színvonal olyan magas maradjon, amilyennek kezdetben elképzelték.

A szadna négy hete során a napi, személyes munkát közönség előtti, esti koncertek zárják   – a jegyek jutányosak, így a műfaj iránt érdeklődők tömegei lepik el a Yarkon Parkot.

Csics „számítását” , amikor a Városháza nevében együttműködésre lépett a mesterkurzust szervező alapítvánnyal,  igazolta az idő : kevés pénzért honpolgárainak nívós szórakozást  nyújt a nyári estéken, miközben ismertté teszi a várost nemzetközi kulturális viszonylatban.

Azok a fiatal opera-énekesek, akik eltöltik ezt a négy hetet Tel-Avivban, a legjobb emlékeket viszik magukkal Izraelről.

Az insrukciók, amelyek feltörekvő pályájukon segítik, az esti koncertek lelkes közönsége, az éjszakai Tel-Aviv élet-telisége elhomályosítja a média-depressziót, amely csak a konfliktusról ad híreket.

Comments Closed