39_chukát – חֻקַּת
A történet, az ókorban és most is, a kultúrális különbségeken alapuló ellentét. Nem a vándorló tömeg fizikai jelenléte olyan veszélyes, hanem az a szellemiség, amit képvisel.
38_korach – קֹרַח
A sivatagi bolyongás nem éppen lelkesítő célja sokakat elégedetlenné tett, és ez még inkább megalapozta a "kormányzat" helyes működésében vetett bizalom hiányát.
37_slách lechá – שְׁלַח-לְךָ
A sivatagi nemzedék sorsa nem volt eleve elrendeltetett, nagyonis saját hozzáállásán múlt az, hogy nem jutott be Kánaánba, és értelmetlen sivatagi bolyongásban élte le maradék éveit.
36_beháálotchá – בְּהַעֲלֹתְךָ
A politikus magyarázhat, ígérgethet, hogy majd egyszer eljön a Kánaán, a távoli jövő boldogsága nem édesíti a jelen keserűségét.
35_nászó – נָשֹׂא
A kohenek tökéletességére való törekvés ott van minden tórai kitételben, mégpedig úgy, hogy nem azt hangsúlyozza, hogy az illető születésével kapott egy előjogot, hanem a poziciójával járó kötelezettségeit...
34_bemidbár – בְּמִדְבַּר
Legfeljebb azzal siettethetjük a folyamatot, hogy azok, akik a régi rendszerben szocializlódtak elengedik a hatalmat, amelyhez még most is oly görcsösen ragaszkodnak.
33_bechukotáj – בְּחֻקֹּתַי
Ösztönösen elvenném, ami nekem kell, törvénytisztelőként elfogadom, hogy nem vehetem el azt, ami a másé, és kultúrlényként esetleg megosztom azt is, ami nekem van a másikkal, mert belátom, hogy neki is joga van...
32_behár – בְּהַר
Ne ragaszkodj túlságosan ahhoz, aminek állandóságához képest az életed túlságosan rövid.
31_emor – אֱמֹר
Vannak történészek, akik szerint a Tórának ez a része később keletkezhetett, amikor a szentélyi szolgálat hatalommá emelkedett, és az előírások éppen ezt a hatalmat kívánták megszilárdítani.
30_kdosim – קְדֹשִׁים
Zsidó "szent" legfőbb ismérve, hogy tisztelni kell a másik embert, "emberi módon" kell viselkedni vele szemben. Legyen az a másik ember a család-, a nemzetség tagja, vagy idegen jövevény.
29_áháré mot – אַחֲרֵי מוֹת
Vannak megbocsáthatatlan bűnök, amelyekért súlyos bünetés jár, és vannak, amelyek ugyan, joggal okoznak nekünk lelkiismeretfurdalást, de az élet megy tovább, tudnunk kell tovább élni.
28_mecorá – מְּצֹרָע
A sematikus rend és az életszerű rendszer között az a hatalmas különbség, hogy a sematizmus nem tűr meg semmilyen devianciát, nem tud megbírkózni a mássággal, míg az életszerű rendszer attól működőképes, hogy...
27_tázriá – תַזְרִיעַ
Mózes harmadik könyve, valójában azt a rendszert építi fel, amelyben a zsidók önálló népként élik majd az életüket.
26_smini – שְּׁמִינִי
A Tóra nem egy szelíd lányregény - a hibának mindig következménye van. Előbb vagy utóbb megérkezik a felelősségrevonás és a büntetés.
25_cáv – צו
A bajok akkor kezdődnek, ha a szellemi elit elfelejti társadalmi megbizatását, elszakad attól a szolgálattól, amely a társadalmi munkamegosztás során rájuk hárult.
24_vájikrá – וַיִּקְרָא
A törvényeknél hatásosabb is lehet egy olyan szellemvilág, amely az ember félelmeire épít. Hiszen a természetbe ágyazott ember egész élete tele volt apróbb és nagyobb félelmekkel. A babonaságunk is ebből...