zsészex 1. előjáték
Shmuel “Shmuley” Boteach 1999-ben, 33 éves volt, amikor megjelentette a Kóser szex: az intimitás és a szenvedély receptje című könyvét. Kitört a botrány, de a rabbi, akit úgy tűnik, hogy igaz, mély szenvedély fűzi a zsidósághoz és a testi szerelemhez egyaránt, azóta is a téma egyik hatásos szószólója.
Amikor felkértem az olvasókat, hogy kérdezzenek bármit a zsidóságról, tudat alatt, szinte biztos voltam, hogy az első kérdés a lyukas lepedő lesz. Így legyen millió dolláros nyereményem – bejött az első kérdés! Rendben, legyen akkor a szex az első téma.
Ahogy a hetiszakaszoknál szokás, a forrás eredeti, de senki ne várjon rabbinikus magyarázatot. Annál is inkább, mert a ma élő zsidó népesség többsége a világon, így Magyarországon és Izraelben is, szekuláris.
Magyarországon a szekuláris zsidó népesség szexuális szokásairól, tudomásom szerint, eddig nem készült mélyreható felmérés. Az urbánus zsé-legendák körébe viszont beleette magát a lyukas lepedő és egyéb perverzitások története.
Izraelben gyönyörűen tettenérhetők a két évezredes szétszóratásból hazatérő zsidók viselkedésének eltérései. Ott, ahol a zsidó közösségek elzártan éltek, sokkal inkább megmaradtak bizonyos szokások, amelyeket aztán az adott népcsoport ( עדה ) tagjai magukkal hoztak Izraelbe is.
A nyitókép Dover Kosashvili ( דובר קוסאשווילי ) Mennyei ajándék ( מתנה משמיים ) című 2003-ban készült játékfilmjéből való, amely meglehetős nyitottsággal kezeli a Grúziából betelepült zsidók szexuális és házasodási szokásait. Előző (2001) filmje a Megkésett menyegző ( חתונה מאוחרת ) is hasonló témával foglalkozott. Ahogy a már Izraelben született nemzedék lázad és mégis, valamennyire továbbviszi a szokásokat.
A zsészex bevezető cikkét Reb Shmuley igazán nagyszerű összehasonlításával zárom, amely talán rávilágít arra, hogy a kóser szex nem más, mint két ember egymás iránti tiszteletén, megbecsülésén és szeretetén alapuló kölcsönös gyönyörszerzés: